Wielce Szanowni Rodzice!
W szkole, do której uczęszcza Wasze dziecko, wdrożony zostanie program profilaktyki palenia tytoniu pt.
„Znajdź właściwe rozwiązanie”
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” W KLASACH PIERWSZYCH GIMNAZJUM
W roku szkolnym 2015/2016 klasy pierwsze gimnazjum przystąpiły do realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu „Znajdź właściwe rozwiązanie”. Zrealizowanych zostało pięć następujących zajęć warsztatowych:
1.Poznajmy się bliżej
2.Laboratorium ciała
3.Naucz się mówić „nie”
4.Znajdź właściwe rozwiązanie
5.Uwierz w siebie
Do współpracy zaproszono nauczycieli biologii, języków obcych, języka polskiego, nauczycieli świetlicy i biblioteki szkolnej. Uczniowie wykonali plakaty dotyczące profilaktyki nikotynowej z hasłami w różnych językach (francuskim, rosyjskim, niemieckim i angielskim). Ogłoszono konkurs literacki pt.: ”Nie palę, bo nie mam czasu… mam pasję” . Gimnazjaliści prezentowali też swoje pasje jako przeciwstawianie się nałogom. Przygotowali prezentacje multimedialne i filmy. Za pośrednictwem biblioteki szkolnej zostało zorganizowane spotkanie z pracownikami Bezpłatnego Punktu Poradnictwa Antynikotynowego „Dbaj o zdrowie”. Pielęgniarka szkolna przeprowadziła prelekcję profilaktyki palenia tytoniu pt.: „Wybieram zdrowie- nie palę”. Odbyły się również zajęcia profilaktyczne z zakresu uzależnienia „Nikotyna legalny narkotyk” z pracownikiem Straży Miejskiej w Białymstoku.
Rezultaty pracy nad programem zaprezentowano pod koniec maja 2016r w formie wystawy dla całej społeczności szkolnej.
Szkolny Koordynator Programu
Joanna Wądołowska
Galeria
Palenie tytoniu to nałóg, na który jesteśmy najmniej uczuleni. Może dlatego, że 30 % z nas, ludzi dorosłych - pali? To, że jest to pierwsza przyczyna najpoważniejszych chorób - nie budzi już żadnych wątpliwości!
Nam natomiast chodzi o dzieci, o Wasze dzieci i o Twoje dziecko.
Bądź więc uprzejmy - Szanowny Rodzicu - przeczytać naszą krótką notatkę do końca, bez względu na swoje poglądy na palenie i na fakt czy sam palisz, czy nie.
Czy Twoje dziecko próbowało już palić?
A może już pali?
Może uważasz, że palenie dziecka to nie jest problem, gdyż masz inne poważniejsze sprawy?
PAMIĘTAJ:
- Palenie zaczyna się od spróbowania - co zdarza się wiekszości dzieciom i to nierzadko w bardzo młodym wieku.
- Niektórzy zaczynają eksperymentować z paleniem, co najczęściej przypada na V i VI klasę, a to może się przerodzić w systematyczne palenie i doprowadzić - tak, jak u ludzi doroslych - do nałogowego palenia!
- Dzieci z rodzin, w których jedno z rodziców pali, dwukrotnie częściej niż dzieci z rodzin niepalących, stają się nałogowymi palaczami. Gdy obydwoje rodziców palą - to prawie pewne jest pojawienie się w rodzinie nowego palacza.
- Palenie wpływa nie tylko na pogorszenie stanu zdrowia dziecka, lecz również na gorsze wyniki w nauce.
Dlaczego dzieci sięgają po papierosa?
Wpływ rówieśników, presja wywierana na innych są ogromne
Wpływ grupy może być wtedy niebezpieczny, gdy dziecko nie potrafi odmówić, powiedzieć “nie palę” i nie czuć się głupio z tego powodu.
- Ponieważ czują się słabi mało wartościowi Dziecko ma wrażenie, że paląc papierosa staje się dorosłym.
Obraz palacza - osoby dojrzałej, zadowolonej, pełnej humoru i fantazji, człowieka sukcesu - palenie jest przedstawione przez aktorów w filmach, idoli w programach młodzieżowych, na koncertach itp. Któż z nas nie chciałby takim być? Ale to przecież tylko chwyt reklamowy! Palenie nie jest sposobem na sukces, wręcz przeciwnie - przysparza nam różnych problemów, zwłaszcza zdrowotnych.
- Ponieważ palą rodzice lub starsze rodzeństwo Przykład jest zaraźliwy, zły przykład rodziców również.
Nasz program ukierunkowany jest na:
- uczenie dzieci umiejętności odmawiania - co powinno wpłynąć na wzrost odporności na wpływy rówieśników;
- uświadamianie odpowiedzialności za własny rozwój i zdrowie;
- kształtowanie szacunku do siebie; zdobywanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.
Wspaniale, jeżeli Twoje dziecko posiada tego typu umiejętności.
A jeżeli sobie nie radzi albo nie zawsze sobie radzi właściwie?
Nasz wysiłek, bez Twojej pomocy i wsparcia, przyniesie niewielkie efekty. Spróbuj dokonać zmian również w swoich zachowaniach.
Przykład jest najbardziej zaraźliwy.
HARMONOGRAM REALIZACJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” W KLASACH PIERWSZYCH GIMNAZJUM W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
W PIERWSZYM OKRESIE ZREALIZOWANO NASTĘPUJĄCE ZAJĘCIA WARSZTATOWE: